Hamile İşçilerin Hakları

Hamile işçilerin hakları hamile bireylerin en çok merak ettiği konular arasında yer almaktadır. Bu bağlamda hamile işçilerin hakları ile ilgili sizler için detaylı bir rehber hazırladık. Gelin bu detayları hep birlikte inceleyelim.

İş hayatında yasalar ve yönetmelikler bazı çalışanlara yönelik pozitif ayrımcılık gözeterek özel düzenlemelere gitmektedir. Kadın işçilere yönelik gerçekleştirilen birçok özel düzenleme mevcuttur. Özellikle de gebelik halinde olan işçiler için çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve onlara tanınan korumacı mevzuat hükümleri, sadece çalışma hayatı için değil ülkenin ve toplumun yararı için de gereklidir.

Hamile İşçilerin Çalışma Hakları

Hamile işçilerin çalışma saatleri ile ilgili düzenleme “Kadın Çalışanların Gece Postalarında Çalıştırılma Koşulları Hakkında Yönetmelik” hükümlerinde yer verilmiştir:

MADDE 9 – (1) Gebe veya emziren çalışan günde yedi buçuk saatten fazla çalıştırılamaz”.

4857 sayılı İş Kanunu, çalışma sürelerini haftalık olarak belirlemiştir, fakat gebe çalışanlar için günlük çalışma süresi limiti bu yönetmelik maddesi ile getirilmiştir. Gebe işçi günlük çalışmasını, 7,5 saatten fazla gerçekleştiremez.

Hamilelik süresince Kullanılacak İzinler

Doktor Kontrolleri

Gebelik durumunda kullanılacak izinler 4857 sayılı iş Kanunu ve bağlı yönetmeliklerde bildirilmiştir. İşveren gebe işçisine,  gebeliği boyunca gideceği periyodik doktor kontrolleri için ücretli izin vermek zorundadır. Doktor kontrolleri için izinli olan gebe işçinin, bu sebeple ücretinden bir kesinti yapılamaz.

Gebelikte Ücretsiz İzin

Doktorun sağlık raporu ile gerekli gördüğü durumlarda gebe işçinin daha hafif işlerde çalıştırılmalıdır. Bu değişiklikten dolayı işçinin ücreti azaltılamaz. Hafif işte çalışması gereken gebe işçinin, daha hafif bir işe aktarılması mümkün değilse, işçinin talep etmesi durumunda İş Kanunu hükümleri çerçevesinde ücretsiz izin verilir.

Doğum Raporu

Gebe işçi, doğumdan önce 8 hafta, doğumdan sonra 8 hafta olmak üzere toplam 16 hafta analık hali nedeniyle çalışmaz. Bu sürelerde işçi istirahatlidir. Gebeliğin ikiz, üçüz gibi çoğul olması durumunda doğumdan önceki süreye 2 hafta eklenir.

Kadın işçi, sağlık durumunun çalışmaya elverişli olduğunu doktor raporu ile belgelerse gebeliğinin 37. Haftasına kadar çalışmaya devam edebilir. Bu durumda doğum öncesindeki kullanılmayan izin hakkı doğum sonrası süreye eklenir.