Başlıklar
Kargo taşıması, Türkiye’de en çok tercih edilen mal ve ürün gönderim seçeneklerinden bir tanesidir. Ancak bu süreçler sırasında gereken kargo şirketlerinin ihmali gerekse de yol koşulları nedeniyle kargo taşımaları sırasında çeşitli sorunlarla karşı karşıya kalınır. Bu durumda tüketicilerin mağduriyeti ön plana çıkar. Siz de bir tüketici olarak kargo nedeniyle sorunlarla karşılaşmışsanız nasıl bir yol haritası izlemeniz gerekir?
Kargo Firmalarının Sorumlulukları
Kargo firmaları, taşıma hizmetini verirken bir senet düzenleyerek hizmete resmiyet kazandırır. Bu nedenle de kargo şirketlerinin taşımakla yükümlü oldukları ürünleri iyi niyet kuralına uygun bir şekilde ilgilisine ulaştırmalıdırlar. Kargo şirketleri ürünü göndericiden alınıp alıcıya ulaştırılmasına kadarki süreç içerisinde eşyalardan tek sorumlu kurumlardır.
Kargo firmalarının sorumluluğunda bulunan bu ürünlerin olası bir hasara uğraması ya da kaybolması halinde kargo firması tek yetkili olacaktır. Bu nedenle de muhafaza ve koruma işlemlerinin gerçekleştirilmesi gerekir. Eşyanın zarar görmesi halinde bireylerin tazminat talep etme haklarından bahsedilebilir.
Kargo Teslimatı Sırasında Tüketicilerin Hakları
Kargo süreçlerinde iyi niyet ilkesi gereğince kusursuz bir şekilde taşınması gereken ürünlerin hasar görmesi ya da hasar gördüğü düşüncesinin oluşması halinde tüketicilerin kargoyu teslim almama ve aynen iade hakları bulunmaktadır.
Ürünün satıldığı koşullarda teslim edilememesi nedeniyle cayma hakkından faydalanabilirsiniz. Ancak cayma hakkından yararlanabilmeniz adına ürünün buna uygun olması gerekir. Satın aldığınız ürün cayma hakkından faydalanmak için uygun bir ürün değilse bu durumda ürünü teslim almak zorundasınız. Peki, cayma hakkı kapsamında kabul edilmeyen ürünler nelerdir?
- Kişiye özel üretilmiş ürünler,
- Geri gönderilmeye uygun olmayan ürünler,
- Alıcısının açtığı ürünler,
- Bozulma tehlikesi olan ürünler,
- Tur vb. hizmetler.
Satın aldığınız bu kapsamdaki ürünlerden cayma hakkınızın olmadığını bilmelisiniz. Üründe kargo hasarı oluştuğunda ancak değişim seçeneğinden faydalanabileceksiniz.
Tüketicilerin Kargoyu Teslim Alırken Dikkat Etmesi Gerekenler
Tüketicilerin kargo teslimat aşamalarında dikkat etmeleri gereken birbirinden özel durumlar vardır. Bu anlamda da söz konusu seçenekleri dikkate almaları şarttır.
Tüketiciler teslim alacakları ürünün koli ya da kutusunu iyice kontrol etmelidir. Kutuda herhangi bir sorun olmadığı anlaşıldığında kuyu açılmalı ve içerisindeki ürün incelenmelidir. Ürünün hasarlı olması halinde derhal satıcı ile iletişime geçerek durumun kayıt altına alınması gerekir.
Ürünün dışarıdan gözlemlenebilecek bir hasarının olması halinde alıcı ürünü teslim almışsa bu hasarın olmadığını kabul etmiştir. Bu nedenle de kargo süreçlerinde zarar gördüğünü iddia etmesi çok mümkün olmayacaktır.
Kargo süreçleri Türkiye’de çok ciddi sorunlara yol açtığından tüketicilerin dikkatli davranmaları gerekir. Bu süreçlerde yeterince hassas davranmayan tüketicilerin hak kaybı yaşama ihtimalleri güçlüdür.